• De bussen rijden inmiddels weer, maar bij een impasse in de onderhandelingen kunnen de bussen weer stil komen te staan.

    Theo Annes

De chauffeur is nog niet uitgestaakt

WEST-FRIESLAND In West-Friesland is er tijdens de streekvervoerstaking geen enkele streekbus uitgereden. Volgens FNV-bestuurder streekvervoer, Veronika Teunissen, kan er dan ook gesproken worden van een succesvolle actie. ,,Ik hoop dat de werkgevers dit signaal serieus nemen en met goede voorstellen komen. Ze roepen wel dat ze met ons willen praten, maar dat heeft geen zin zolang er geen concrete stappen richting onze eisen komen.''

WERKDRUK Die eisen bestaan uit gelijke beloning voor uitzendkrachten, verbetering van de 60-plusregeling, loonsverhoging en minder werkdruk. Ronald Aaij, die als buschauffeur in West-Friesland rijdt, legt uit hoe hij die werkdruk ervaart. ,,Ik ervaar die druk door het constant besturen van een bus. In het verleden had je uitlooptijden, dus wat meer speling. Maar dat soort uitlooptijden zijn compleet weggehaald. Je moet bijvoorbeeld om 10:40 uur binnen zijn en bij wijze van spreken dan ook weer vertrekken. Dus je hebt te maken met een continuïteit van rijden waardoor je soms vier uur onafgebroken bezig bent.'' En dat laat lichaam en geest niet onberoerd, zegt Aaij. ,,Het is onwijs intensief. Je bent continue met je concentratie bezig en je kunt niet verslappen. Dus je moet fit beginnen. Als je wat vermoeid bent, dan heb je al snel een probleem, want je moet gefocust blijven. Dat is soms best zwaar. Ik ben dan nog relatief jong, maar als ik naar oudere chauffeurs kijk, dan denk ik: dat is best heftig.'' Teunissen zegt zelfs dat West-Friesland een van de regio's is waar de werkdruk het zwaarst wordt ervaren. ,,Wat daar precies de reden van is durf ik niet te zeggen. Maar hele krappe dienstregelingen hebben daar wel mee te maken. Hierdoor is er bijna geen ruimte om vertragingen op te vangen en dat zorgt voor een hogere werkdruk. Dat die dienstregelingen zo krap zijn, komt volgens Teunissen door aanbestedingen. ,,Vervoersbedrijven willen zich zo goedkoop mogelijk inschrijven, maar dat gaat uiteindelijk wel over de ruggen van buschauffeurs en passagiers.''

INVESTEREN Aaij ziet de oplossing dan ook niet in besparen, maar juist in investeren. ,,Dat is het hele verhaal, het gaat eigenlijk alleen maar om het geld. Ze moeten investeren in meer buschauffeurs en bussen. Hierdoor kan je meer ruimtes inbouwen.'' Ondanks dat dat nog niet aan de orde is, kan Aaij wel nog steeds van zijn beroep genieten. ,,Ik doe het met alle plezier, alleen de werkdruk is soms wel heftig. Dat maakt het wel minder leuk. Het is ook niet zeuren om het zeuren, het is gewoon enorm belangrijk dat er een uitlooptijd is waardoor je wat meer speling krijgt.'' Aaij denkt dat de afwezigheid van zo'n uitlooptijd ook voor passagiers stressvol is. ,,Op deze manier is er gewoon een grotere kans dat ze hun aansluiting missen.'' Gelukkig heeft Aaij het naar eigen zeggen wel getroffen met zijn regio. ,,West-Friesland is een ontzettend leuk en relaxt vervoersgebied. Het is ook prettig dat je hier lange afstanden kunt rijden in de landelijke gebieden. 's Morgens is het hectisch door de forenzen en scholieren, maar midden op de dag heb je best wel veel ontspanning. De mensen zijn hier ook vriendelijk. Ze zeggen altijd wel gedag of komen even een praatje maken.''

NIEUWE STAKINGEN Mochten de onderhandelaars van de vakbonden FNV, CNV en de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) er voor 15 januari samen niet uitkomen, dan volgen er nieuwe stakingen, verklapt Teunissen. ,,Als we tegen die tijd geen concrete toezeggingen hebben gekregen, dan starten er vanaf 16 januari nieuwe stakingen in de vorm van regionale estafette-acties. Op 22 januari is Noord-Holland dan aan de beurt.''

RUIME UITNODIGING Fred Kagie, voorzitter en onderhandelaar van VWOV, hoopt dat het niet zover komt. ,,Ik hoop dat we eruit komen. We hebben een ruime uitnodiging gestuurd naar de vakbonden. Zonder voorwaarden en met de mededeling dat er ruimte is om te onderhandelen op verschillende terreinen. Ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen.'' Kagie vindt het jammer dat de vakbonden het nodig vonden om te staken, maar hij heeft wel begrip voor de situatie van de chauffeurs. ,,Een buschauffeur is ook maar gewoon een mens. We kunnen niet ontkennen dat chauffeurs voelen dat de werkdruk is toegenomen. Dat kun je ook niet ontkennen, want er hebben heel veel chauffeurs gestaakt rond dit onderwerp.'' Kagie wilt daarom snel weer om tafel. ,,De vakbonden begrijpen dat we uiteindelijk weer om tafel moeten, maar het oplossen is nog niet zo simpel. Daarom hebben we ook tegen de bonden gezegd: laten we in het cao nou uitgangspunten formuleren en geef bedrijven vervolgens de kans om plaatselijk maatwerk te leveren.''