• Martijn Ugerer

    PR

Effectief trainen

Martijn Ungerer, ex-topsporter, heeft een eigen visie en kijk op bewegen, sport en voeding

Eerlijk? Ik ben geen expert op het gebied van gewichtsverlies. En eigenlijk denk ik dat niemand dat echt nodig heeft, zo'n expert. Hard werken en toewijding moet genoeg zijn. Maar toch zie ik zoveel mensen die zo hun best doen, maar niet in de buurt zitten van hoe ze er uit zouden moeten zien met alle moeite die ze er voor doen.
Tijd voor een heldere tip: als je traint (en dat hoeft echt geen vijf keer per week te zijn), train dan hard! Ik ben een voorstander van supersets. Bij supersets neem je twee 'compound' oefeningen, oefeningen waarin grote delen van het lichaam worden gebruikt. Kies er één voor het onderlichaam (bijvoorbeeld de squat) en één voor het bovenlichaam (bijvoorbeeld benchpress). Doe er zoveel mogelijk gewicht op dat je het maar net 12 keer haalt en ga te werk. Huffpuff. Dat was één. Neem 60-90 seconden rust en ga door met de andere oefening. Probeer dit vijf series te doen...
Je hoort nu uitgeteld op de grond te liggen. Je hoort het gevoel te hebben dat je moet overgeven. Je oren horen te suizen. Je hart hoort je keel uit te kloppen en een ijzersmaak in je mond zou ook niet gek zijn. Ga er vanuit dat je je oncomfortabel moet voelen, dat je letterlijk uit je comfortzone moet, als je effect wil hebben op je lichaam. Als je dit allemaal niet hebt, heb je niet hard genoeg getraind om het lichaam in een effectieve verbrandingsmodus te zetten. Simpel en doeltreffend.
En zoveel tijd kost het niet. In een half uur kan je de hele sessie gedaan hebben. Maar ja, het doet pijn en is zwaar. Dus mensen kiezen liever voor wat anders. Zoals yoga in een hete kamer of zo, of een sapkuurdieet en gaan dan lekker zeuren dat afvallen voor hen zo moeilijk is. Nee, nee, nee... zo zit het niet. Je hebt je niet aan een van de basisvoorwaarden van afvallen gehouden: gewoon keihard werken met gewichten. De meest effectieve training voor afvallen is krachttraining. Punt.