• Loc ns 6513 is met 130 jaar de oudste locomotief waar mee gereden is tijdens het Bello-Festival.

    Gerdine Schipper
  • Directeur René van den Broeke begroet de machinist van locomotief 01 1075 bij aankomst.

    Gerdine Schipper
  • De deur stond het hele weekend open bij Stoomtram Hoorn-Medemblik.

    Gerdine Schipper

De Stoomtram als vliegwiel in West-Frieslands toerisme ambities

HOORN / MEDEMBLIK "We hebben natuurlijk ambities. We willen groeien van 100.000 bezoekers naar 200.000 bezoekers. Dat lijkt veel, maar is echt een te realiseren doel. We willen dat doen door vaker de lijn tussen Enkhuizen en Hoorn te gaan gebruiken." Dat stelt Museumstoomtram Hoorn-Medemblik directeur René van den Broeke. Het levende museum hield deze maand het Bello Festival in het teken van 50 Jaar Museumstoomtram. In het kader van dat jubileum is veel terug gekeken, maar ook naar de toekomst en is de stoomtram in het perspectief van groeiend toerisme naar West-Friesland geplaatst. "De icoon van West-Friesland", zo wordt wel gesteld, want toeristen hebben immers een goede reden nodig om naar West-Friesland te willen gaan. 

Door Co Schipper

'Bello Festival moet West-Friesland aan toeristen helpen'

Alles werd uit de kast gehaald voor een driedaags jubileum dat het Westfriese toerismeplatform een duw in de rug moet geven. Het Bello Festival was het feest dat 50 jaar stoomtram Hoorn-Medemblik onder de aandacht moest brengen. Er werd gereden met 8 stoomtreinen en met een schip tussen Enkhuizen en Medemblik gevaren.

Het evenement werd geopend met een rit vanuit Amsterdam CS met stoomsneltrrein 01 1075 die voor de gelegenheid uit Rotterdam overkomt. Een signaal dat toerisme organisatie 'Holland Boven Amsterdam' kan gebruiken om met de name de promotie van de historische driehoek Hoorn-Medemblik-Enkhuizen een duw in de rug kan geven. Jeroen Kor, Commercieel Manager DMO Holland Boven Amsterdam: ": Om toerisme te bevorderen heb je iconen nodig. De stoomtram is zo'n icoon en kan uitstekend ingezet worden als verbindende factor." Kor vindt ook dat je niet alleen op internationale toeristen die Amsterdam bezoeken moet inzetten, maar ook op de binnenlandse toerist.

PROMOTIE Het Bello Festival wordt omarmd door alles wat met toerisme te maken heeft in het Westfriese land. Zo vertelt Floor Schouten van 'Ik hou van Hoorn', dat Hoorn de plek is waar de toerist West-Friesland binnenkomt. "Zo heeft Hoorn ongeveer het gastheerschap gekregen van de toerist die naar de regio komt. Die toerist kan vanuit Hoorn de keus maken om de regio te gaan ontdekken." Citymarketeer Stefan Kraft van Ermel vult aan: "Hoorn kan de verbindende factor zijn voor de rest van West-Friesland. West-Friesland is marketingtechnisch zeer sterk door de uitgebreide historie en de unieke omgeving. Het is een taak voor Hoorn om meer bezoekers naar de regio te trekken." Ook Kraft van Ermel benadrukt dat er niet alleen ingezet moet worden op de internationale toerist, maar zeker ook op die uit Nederland en de dagtoerist uit Noord-Holland.

AMBITIE "De stoomtram is al 50 jaar verbindend. Het verbind niet alleen mensen, maar ook plaatsen." Stoomtram directeur René van den Broeke draait er niet omheen. "We hebben natuurlijk ambities. We willen groeien van 100.000 bezoekers naar 200.000 bezoekers. Dat lijkt veel maar is echt een te realiseren doel. We willen dat doen door vaker de lijn tussen Enkhuizen en Hoorn te gaan gebruiken en we willen in de nabije toekomst een soort openluchtmuseum worden." Van den Broeke vindt ook dat de stad Hoorn zich te veel focust op de stad. Het zou goed zijn om zich breder te oriënteren, zodat er een wisselwerking ontstaat met de regio. Dat zou voor iedereen goed zijn. Daar sluit Maaike Steltenpool, coördinator Toeristische Marketing van de gemeente Medemblik zich bij aan. "De verbinding met Hoorn door middel van de stoomtram is interessant. De stad Medemblik is een toegankelijke stad voor toeristen, waar alle bezienswaardigheden dicht bij elkaar staan. Medemblik is in ieder geval klaar voor een samenwerking. Daar staan alle neuzen dezelfde kant op." Enkhuizen krijgt ook veel bezoekers door de stoomtram. VVV voorzitter Theo Peerdeman ziet dat ongeveer 35% van de reizigers die de historische driehoek bezoeken starten in Enkhuizen en zo de route omkeren. "Op deze manier is het reisje veel rustiger."

GOUDEN DRIEHOEK De aanjagers van het toerisme zijn het met elkaar eens over het feit dat de gouden driehoek de nodige kansen biedt voor het toerisme in de regio. De regio West-Friesland heeft nogal wat te bieden. Historische stadscentra, een VOC verleden, de Westfriese omringdijk en de geschiedenis van het gebied over ontginning en de eeuwenlange strijd tegen het zeewater. Daarnaast is het een prima gebied om te fietsen en te wandelen. Het Bello Festival is de kans om West-Friesland onder de aandacht te brengen van met name de nationale toerist. Die kans wordt aangepakt door een zo groots georganiseerd historisch spektakel.