• Rob van Loon (l) van het TIP Oostereiland en Stefan Kraft van Ermel met de samenwerkingsovereenkomst.

    Marcel Rob/ Ik hou van Hoorn

Nieuwe website voor Ik hou van Hoorn

HOORN De Stichting Hoorn Marketing is in 2017 in het leven geroepen om meer bezoekers naar Hoorn te trekken en de stad beter te presenteren. Haar activiteiten zijn zichtbaar onder de vlag 'Ik hou van Hoorn' en deze week wordt de nieuwe website gelanceerd. "Een prachtig communicatieplatform voor inwoners en bezoekers", zegt city marketeer Stefan Kraft van Ermel. Bezoekers worden met recht een warm welkom geheten in Hoorn. De ambities in de Hoorn promotie reiken evenwel veel verder dan de website. 

Annette Vlaar

"Met deze overzichtelijke website kunnen wij de mensen heel goed bereiken en zij ons. Je kunt in één oogopslag zien wat er te doen is in de stad. Ook informatie over restaurants, parkschouwburg, winkels en openingstijden zijn eenvoudig terug te vinden." De komende dagen wordt nog even hard gewerkt aan de laatste aanpassingen. "Er komt nog een beeldbank en een bookingstool waarmee bezoekers kaartjes kunnen boeken voor voorstellingen en bezienswaardigheden."

AMBASSADEUR Stefan Kraft van Ermel is sinds oktober vorig jaar de city marketeer van Hoorn Marketing en heeft een duidelijke missie: "Ik wil graag zoveel mogelijk bezoekers naar de stad trekken die bovendien langer verblijven. Iedere bezoeker én inwoner van Groot Hoorn (Hoorn, Blokker en Zwaag) zou een een ambassadeur van onze prachtige stad moeten worden." Het initiatief voor Hoorn Marketing komt vanuit de OSH (Ondernemers Stad Hoorn) en wordt gesteund vanuit de gemeente. "Wij hopen dat ook andere organisaties zich aansluiten om zo marketingbudgetten te bundelen en meer daadkracht te krijgen voor 'branding' van onze stad."

GOUDEN EEUW Hoorn Marketing werkt nauw samen met Holland Boven Amsterdam. Kraft van Ermel: "Wij voeren gezamenlijk gesprekken met Amsterdam Marketing om toeristen die onze hoofdstad bezoeken naar Hoorn te leiden. Het jaar 2019 staat landelijk in het teken van de Gouden Eeuw, wat veel toeristen zal opleveren. Hoorn biedt dezelfde rijke historie als Amsterdam, maar hier kun je nog gewoon rustig wandelen en op een terrasje zitten. Bijzonder ook is onze entree via het water. Hoorn is een van de mooist gelegen havens aan het IJsselmeer." Initiatieven voor de komende tijd van 'Ik hou van Hoorn' zijn o.a. een toeristentrein en een winterparade.

GASTHEERSCHAP "Wij werken nu aan vaste plekken, zeg maar een gastheerschap, waar 'Ik hou van Hoorn' zichtbaar wordt voor toeristen", zegt de city marketeer. Met het TIP Oostereiland (Toeristisch Informatie Punt) is hiervoor onlangs een samenwerkingsafspraak gemaakt. De vrijwilligers daar worden speciaal getraind om bezoekers een warm welkom te geven en te informeren. "Ook zijn we in gesprek met het West-Fries Museum en enkele andere locaties om deze vorm van gastheerschap te organiseren. Mooi als bezoekers een 'sense of arrival' ervaren."

Stefan Kraft van Ermel is zelf woonachtig in Zwaag, is ondernemer en mede-eigenaar van Comeback Business & Sports. Hij is fervent marathonloper en stedenbezoeker. Kraft van Ermel: "Ik ben ongelooflijk trots op onze stad en ben vereerd dat ik Hoorn mag representeren." Info: ikhouvanhoorn.nl.