• Louis Laan (midden) en Geert Laan (rechts) bij de uitreiking van de eerste prijs door een vertegenwoordiger van Royal Flora Holland.

    Royal FloraHolland

Tulpen kwaliteitsprijs voor Laan Tulips uit Avenhorn

AVENHORN Black Label by Laan Tulips is de winnaar geworden van de Kwaliteits Benchmark Tulp. Dat is een kwaliteitscompetitie voor tulpen merken die jaarlijks wordt gehouden door veilingorganisatie Royal FloraHolland. Het is inmiddels de tweede keer dat Laan Tulips de prijs wint, ook in 2016 werd het bedrijf uit Avenhorn winnaar van de Kwaliteits-Benchmark Tulp competitie. Dit keer deden er 71 kwekers mee aan de Benchmark. De uitreiking van de prijs vond eerder deze maand plaats. 

Centraal in de competitie staat de verwachting van de consument over de kwaliteit van de tulp. En dus de verwachtingen en realiteit omtrent 'het vaasleven van de tulp'. Volgens het Kenniscentrum van Royal FloraHolland verwacht de koper van het bosje tulpen dat de tulpen minimaal 7 dagen op de vaas kunnen blijven staan en dat ze 'netjes open komen' . Maar dat is nog lang niet bij alle merken het geval, zo blijkt uit het onderzoek. Maar 80% van de onderzochte tulpen merken voldoet aan de verwachting. "Dit komt erop neer dat 20 van de 100 stelen nog een te kort vaasleven vertonen", stelt het Kenniscentrum. 

De winnaars in de merken competitie zitten ruim boven de 7 dagen vaasleven. In de competitie komt de Black Label Tulip van Laan Tulips met vijf rassen op 10,4 dagen. En daarmee is Laan Tulips nipt winnaar boven DutchFlora uit Warmenhuizen (10,3 dagen). Nummer drie in de competitie over de tulpen uit 2018 komt tot 9,3 dagen (Houtman & Konijn uit Waarland). De winnaars van Laan Tulips zijn trots op de winst en kregen onlangs de oorkonde bij de eerste prijs uitgereikt. 

"We zijn natuurlijk heel trots op de prijs, maar vooral omdat we deze nu voor de tweede keer winnen", zegt Geert Laan van Laan Tulips. Hij wijst erop dat de houdbaarheid competitie vooral ook gebaseerd is op steekproeven. Vijf keer in het seizoen wordt een bos tulpen gehaald uit de aanvoer naar de veiling en ondergaat dan een gesimuleerde reis van aanvoer naar winkelfase tot en met vaas op de tafel van de consument. 

"Leuk om te winnen", stelt Geert. En zeker belangrijk voor het Black Label merk van het bedrijf, zowel als voor het bedrijf als geheel. Vooral omdat de inkopers van tulpen hun werk tegenwoordig hulp vooral digitaal doen. "De kopers komen niet meer naar het bedrijf om te oordelen over de tulpen, de tulpen worden tegenwoordig oo afstand ingekocht." Dat het bedrijf dan kan pronken met twee keer winst in de kwaliteitscompetitie van Royal FloraHolland helpt natuurlijk prima. "We zijn drie jaar geleden begonnen met ons Black Label als merk in de markt te zetten, om tulpen onder dat kwaliteitsmerk in het hoogste segment te vermarkten. Dat we dan nu voor de tweede keer de kwaliteitscompetitie winnen, geeft dat wel de bevestiging dat we goed bezig zijn in het opbouwen van merk. Dan is het heel mooi dat je daarin wordt erkend."